Scroll Top

Nytt elektrisk båtselskap skal tilby luksus på elva: – Sjøsetter i mai

Av Trond Arvid Alund
Canal Boats Telemark blir det første av sitt slag i Norge, med hovedsete ved gjestebrygga i Porsgrunn. – Noen må være først, og her er vi.

Selskapet, med Nora Sjögren Johre og investor Ernst Terje Jakobsen ved roret, ble opprettet i sommer. PD prøvde å komme i kontakt med duoen allerede den gang, men fikk beskjed om at overraskelsen måtte drøye til nærmere jul.

Onsdag kunne imidlertid nyheten overleveres til lokalavisa og et par spente lokalpolitikerne, med avsløringer om hva konseptet innebærer.

– 100 prosent helelektriske cabincruisere. Fire stillegående, miljøvennlige og idylliske båter, i et uprøvd ferieformat her i Norge, med Telemarkskanalen- og skjærgården som utgangspunkt, lød innledningen.

Med andre ord: Luksus på Porsgrunnselva, fra og med mai 2021.

Fire år

– De fire båtene, to 33-fotere og to 39-fotere, blir levert i april. I mai sjøsetter vi, for å kunne komme i gang med utleiesesongen. I høysesongen vil vi leie ut for en uke om gangen, mens det i skulder- og lavsesongen vil åpnes for kortere utleieperioder. I den perioden vil «boatels» også bli et alternativ, som et hotelliknende tilbud på vannet.

Ideen var det Jakobsen som sto for, blir undertegnede fortalt, etter mange års kanalkjøring gjennom det europeiske kontinent.

– Jeg satte av gårde fra Norge til Afrika i 2013 og returnerte etter vel fire år – i 2017 – etter å ha sett det meste av båtveien i Europa, sier han, og tilføyer:

(Saken fortsetter under bildet)

Batteridrevet idyll

– Tanken «hvorfor har vi ikke dette tilbudet her» har ligget og gjæret siden jeg kom tilbake, og her er vi. Canal Boats Telemark strekker seg vannveien fra Portør til Dalen, men med Porsgrunn som base. Jeg er veldig glad i byen og ønsket å få til noe her.

Konseptet ble presentert under konferansen «Batteridrevet idyll» i Kragerø mandag kveld.

Framover vil Sjögren Johre og Jakobsen nå ut til de ulike kommunene oppover kanalen, for å få til et samarbeid med tilrettelagte pakker og aktiviteter.

– Tilbakemeldingene vi har fått så langt er veldig gode.

Attraktivt

– Når det gjelder Canal Boats og vårt konsept, ønsker vi å pakketere turene for alle målgrupper. Vi sikter oss inn mot både det norske og internasjonale markedet, men slik situasjonen er nå – med korona – tror vi det vil bli et veldig attraktivt tilbud også i Norge.

En grønn ferie, mener de er veien å gå.

– Når ladenettet kommer på plass, vil det bli det første av sitt slag i verden. Det lar seg høre, sier Jakobsen.

– Også tror jeg nyhetsfaktoren, det å være tidlig ute med å gjøre noe nytt, vil være med og trekke. Vi har stor tro på prosjektet, mye på grunn av at nordmenn blir mer og mer opptatte av miljøvennlige ferier. Og selvfølgelig, på grunn av det vi tilbyr.

Hotellpris

Prisen på hva en uke med en av cabincruiserne kommer til å koste, vil han ikke avsløre før de første bestillingene kan gjøres 1. desember.

– Det jeg kan si er at vi kommer til å ligge på et jevnt, europeisk nivå.

– Hva med prisen i lavsesongen, om noen innbyggere her i byen ønsker en AirBnB-natt på vannet?

– Vi legger oss på normal hotellpris. Leier du 33-foteren, vil den koste det samme som et tomannsrom. Mens for 39-foteren, vil prisen ligge på nivå med prisen for to tomannsrom, avslutter Sjögren Johre.

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.