Scroll Top

Leie båt i sommer? Dette bør du vite

AV HANS PETTER TREIDER
I sommer vil flere enn noen gang feriere i leid båt. Hvor finner man det beste utvalget? Hvordan velge riktig båt? Og hva bør stå i leiekontrakten? Her er svarene som vil legge grunnlaget for en perfekt sommer til sjøs.

– Utleie og deling er på vei inn i norske lystbåthavner. Knapphet på nye båter, og stor kamp om bruktbåtene får stadig flere til å kaste sine øyne på leiemarkedet.

Det forteller Vetle Børresen, som er redaktør for magasinet Båtens Verden.

Fra basen i østfoldbyen Fredrikstad, følger han bransjen tett. Han medgir at trenden som nå brer om seg, har overrasker ham.

– Jeg trodde det skulle ta lengre tid før denne formen for båtliv fikk skikkelig fotfeste, men det har skjedd fort. Og jeg tror vi kommer til å se enda mer av det i tiden fremover, forteller Børresen til VG.

I forkant av fjorårets corona-sommer, eksploderte etterspørselen etter både nye og brukte båter. Når vi nå går en ny sommer i møte med begrensede reisemuligheter utenlands, er etterspørselen etter båter i den norske skjærgården langt større enn tilbudet.

Og det er mange fordeler med å leie, ifølge Børresen.

– Man slipper investeringen og vedlikeholdsutgiftene. Det er dessuten en ypperlig måte å oppleve andre deler av landet på, som kanskje ville vært vanskelig å nå med egen båt. Og ikke minst: Det er en super introduksjon og rekruttering til båtlivet, mener redaktøren.

Slik forbereder du deg

Men hvordan skal man gå frem for bokstavelig talt å komme vel i havn med ferien i leid båt? Her er redaktør Vetle Børresens råd:

Lag en behovsanalyse:

– Det er det første du bør gjøre. Hva skal båten brukes til? Hvor mange skal være om bord? Hva trenger du av fasiliteter?

Gjør research:

– Når du har peilet deg inn på en båttype som passer, så les deg opp på båten. Jo mer kunnskap, jo bedre. Når du kommer så langt at du står på brygga sammen med eieren, så spør og grav. Hvordan fungerer ting om bord? Hva bør man være ekstra oppmerksom på?

Bli kjent med kysten:

– Ligger båten i et område du ikke er kjent fra før, så sett av tid i forkant til å studere dette. Hvordan er værforholdene og strømmene? Hva finnes av fasiliteter langs kysten der du skal ferdes? Det finnes en mengde gode verktøy på nettet som hjelper deg med dette. Dette er både en nyttig og hyggelig forberedelse til ferien, mener Børresen.

Vent litt med langturen:

– Bruk den første tiden om bord til å bli kjent med båten. Start med noen småturer, og bli trygg og fortrolig før du legger ut på langtur, anbefaler Vetle Børresen, som også minner om at dersom man er født i 1980 eller senere, er man pliktig til å ha båtførerbevis dersom båten er over 8 meter eller har en motor som er kraftigere enn 25 hestekrefter.

Sørg for å ha kontrakt:

– Mye kan skje til sjøs, og det er absolutt å anbefale at utleier og leietager skriver kontrakt. Jo mer som er på stell, jo større er sjansene for at sommeren til sjøs blir en fin opplevelse, oppsummerer Vetle Børresen, som spår travle måneder fremover i norske småbåthavner.

– Vi kommer til å se mange nye fjes i leide farkoster i sommer – og mange av disse kommer til å få smaken på båtlivet, spår Børresen.

Økt interesse på Finn.no

Eirik M. Håstein er produktdirektør i Finn.no. Den digitale markedsplassen har i skrivende stund 370 annonser for båter som er til leie, og er således en betydelig aktør i dette markedet. Han registrerer det økte fokuset på leiebåtmarkedet.

– I 2020 økte volumet med 36 prosent sammenlignet med året før. Hittil i 2021 har vi en økning på 39 prosent. I mai i fjor opplevde vi et kraftig oppsving. Det skal bli spennende å se hvordan utviklingen i dette markedet blir fremover, sier Håstein, og legger til at båtene som er til leie på Finn.no er i alle prisklasser og fordelt over hele landet.

Da VG bladde seg igjennom tilbudet tidligere denne uken, blant vi blant annet følgende:

  • En 25 fot Nidelv Daycruiser på Nøtterøy til 25 000 kroner i uken.
  • En 26 fot eldre snekke i Kragerø til 8000 kroner i uken.
  • En 15 fot Askeladden på henger i Drammen til 5000 kroner i uken.
  • En 38 fot Nimbus Cabincruiser i Kolbjørnsvik til 30 000 til 40 000 kroner i uken.

Slik skriver du leiekontrakt

Eirik M Håstein i Finn.no er enig med redaktør Vetle Børresen i viktigheten av å ha en kontrakt.

– Ikke bare skriv under, men sett deg inn i vilkårene for leien. Hvilke betingelser gjelder dersom det skulle oppstå en skade? Prøv gjerne å finne ut litt om utleier også. Kanskje du kjenner noen som har erfaring med vedkommende, oppfordrer Håstein og legger til at det på privatannonsene på Finn.no finnes en egen knapp som leder til en automatisk utfylt leiekontrakt. Denne anbefaler produktdirektøren alle å benytte seg av.

Caroline Skarderud er fungerende leder for Forbrukerveiledning i Forbrukerrådet. Hun forteller at følgende punkter er viktig å ha med i en kontrakt når man skal leie båt:

  • Spesifiser hva slags båt det er som leies ut, og om den er CE-merket. CE-merking viser at grunnleggende krav til sikkerhet er oppfylt.
  • Avtal betalingsbetingelser – både leiesum og datoer for betaling må med.
  • Spesifiser om båten er forsikret, og om det følger med redningsvester og annet nødvendig utstyr i leieperioden.
  • Avtal eventuelle avbestillingsregler – du som leietager har nemlig ikke rett til å avbestille med mindre det følger av avtalen.
  • Avtal hva som skjer ved mislighold av kontrakten og andre uforutsette forhold, slik som brann og tyveri.
  • Spesifiser hvordan båten skal tilbakeleveres – husk at du leier noen annens eiendom og at du må behandle båten pent.

– Skriver du en god kontrakt sammen med utleier og sørger for å få avklart disse viktige tingene, er det stor sannsynlighet for at leieforholdet vil gå smertefritt, forteller Skarderud til VG.

Bli medlem av en båtpool

En annen måte å få tilgang til båt på uten å eie, er å tegne medlemskap i en såkalt båtpool. Kruser er en slik pool, der medlemmene kan booke elbåter i Oslo, Asker, Bærum og Bergen. Det aller meste skjer via en app.

Mens Kruser har et par års fartstid, er Skipperi ny her i landet. Thomas Holmen er daglig leder for den norske divisjonen av selskapet, som allerede er etablert i de andre nordiske landene. Avhengig av hva slags medlemskap man velger, får man også her tilgang til et visst antall båter, og kan booke disse så mye man vil i løpet av sesongen.

Et par eksempler:

For tilgang til alle Skipperis Yamarin Cross-båter på rundt 20 fot, betaler man 11 900 kroner for sommersesongen. Dette inkluderer ubegrenset leie fra mandag til fredag. Legger man på 9 000 kroner, får man også tilgang til disse båtene i helgene.

For tilgang til alle Skipperis daycruisere, samt alle Cross-båtene, betaler man 16 770 kroner for mandag til fredag. Ønsker man å kunne leie også i helgene, må man ut med 25 900 kroner.

Et medlemskap gir også tilgang til selskapets 350 båter i Sverige, Danmark og Finland.

– Det som kommer i tillegg, er drivstoff, opplyser Holmen, som starter pent og forsiktig med et tyvetalls båter som er å finne ved ulike havner i Indre Oslofjord. Men målet er helt klart å øke flåten betraktelig.

Av dem som til nå har meldt seg inn, har 30 prosent beskjeden erfaring ut over det de har lært i forbindelse med et båtførerkurs.

– Disse, sammen med alle andre som er medlemmer hos oss, har tilgang til Skipperi sitt eget akademi og vil få tilbud om praktisk opplæring og veiledning gjennom hele sesongen inkludert i medlemskapet, forklarer Holmen som vil ha høyt fokus på sikkerhet.

– Ny teknologi gjør at vi kan følge med på hvordan båtene kjøres, og hvor de befinner seg. Uvettig bruk vil ikke bli akseptert, slår han fast.

«Airbnb til sjøs»

Skipperi har også utviklet en digital plattform der privatpersoner som har en båt de ønsker å leie ut, kan komme i kontakt med folk som er på jakt etter en båt å leie. Eller omvendt, selvfølgelig. Som en slags flytende Airbnb.

– Sammenligningen med Airbnb er slett ikke dum. Vår løsning har fått navnet «peer-2-peer». Utleier og leietager må opprette hver sin bruker på plattformen. Ønsker man å leie, må man også legge inn båtførerbeviset sitt, fortelle om de maritime erfaringene man har – og hvilke ønsker man har når det gjelder båttype. Denne informasjonen øker sjansen for en god match mellom utleier og leietager. Når det kommer til depositum og betaling, ordnes det gjennom Skipperi. Jeg er overbevist om at markedet vil ta imot dette tilbudet med åpne armer. Ikke minst fordi det ligger en trygghet i bunn her – både for utleier og leietager, forklarer Holmen, som de siste ukene har vært travelt opptatt med å forberede selskapets første sesong i Norge.

Går de siste forberedelsene etter planen, er «peer-2-peer» operativ i løpet av noen få dager. Holmen melder om en armada av båteiere som allerede venter på å få båten sin presentert på plattformen.

Han tror det vil bli en hektisk sommer langs kysten.

– I juli i fjor annonserte jeg min egen båt for utleie, og fikk mellom 300 og 400 forespørsler. Mange har tatt kontakt igjen i år. Båtmarkedet koker – det er om mulig enda mer trøkk enn for et år siden, forteller Thomas Holmen, som tror vi bare har sett starten på denne formen for handel.

– Delingsøkonomien blir bare viktigere og viktigere. Stadig flere forstår at man ikke trenger å eie alt. Dette har kommet for å bli, konkluderer han.

En annen aktør i dette markedet, er Boatflex. I skrivende stund har denne koblingstjenesten 150 båter for leie i Norge – fra Kristiansand i sør til Hammerfest i nord. I tillegg finner man utleiebåter i en rekke andre land.

Cabincruiser på kanalen

Men det er ikke bare langs kysten det er mulig å bevege seg med båt. Fra Skien og til Dalen i Telemark bukter den vakre Telemarkskanalen seg, og fra i år blir det mulig å leie elektrisk cabincruiser her. Bak selskapet Canal Boats Telemark står Nora Sjögren Johre og Ernst Terje Jakobsen.

Sjögren Johre er ikke i tvil om at leiemarkedet for båt er i vekst.

– Folk vil ha mer frihet og mindre stress. Det får man ved å leie. Dessuten er det et økonomisk aspekt her. På Elbåt-konferansen nylig snakket jeg om nettopp fordelene ved å leie kontra eie. Beregninger viser at dersom man har en seilbåt til 1 million kroner, må man regne med årlige kostnader til båtplass, vedlikehold, vinteropplag og lignende på mellom 125 000 og 250 000 kroner. Når vi i snitt bruker båten mellom to og fire uker i året, blir timeprisen svært høy. Man kan leie seg en langt mer luksuriøs båt for en mindre sum penger enn det man må ut med for å eie båten, forteller Sjögren Johre, som også fremhever miljøaspektet.

– Det er bærekraftig å leie – og ikke minst er det bærekraftig å kjøre elektrisk, understreker Johre og legger til at de seks cabincruiserne som Canal Boats Telemark nå setter på vannet, har doble batterier, og en rekkevidde på i overkant av 100 kilometer.

Høy standard om bord

De elektriske cabincruiserne på Telemarkskanalen er fra 33 til 39 fot, har 6–7 sengeplasser og leies hovedsakelig ut på ukebasis – fra lørdag til lørdag. En av båtene kan imidlertid leies for en halv uke.

I juli – som naturlig nok er den dyreste måneden – koster den minste båten 40 000 kroner i uken, og den største 60 000 kroner.

Dette kreves av kunnskaper:

De aller fleste utleiere stiller noen krav til de som skal leie båt. Noen har båtførerbevis som et minste kriterium, andre forlanger at man i tillegg kan vise til noen års erfaring.

Loven er klar og tydelig:

– Er man født i 1980 eller senere, er man pliktig til å ha båtførerbevis dersom båten er over 8 meter eller har en motor som er kraftigere enn 25 hestekrefter.

Det forteller Vetle Børresen, som er redaktør i tidsskriftet «Båtens Verden».

Personer som er født før 1980 er fritatt fra dette kravet, og kan føre båter på opptil 15 meter.

Man kan få båtførerbevis fra man er 16 år, men kan ta kurs og eksamen allerede fra man har fylt 14 år.

Det finnes en rekke tilbydere av båtførerkurs, og de arrangeres både ved fysisk tilstedeværelse og på nettet. Et kurs koster fra 1 000 kroner og oppover. I tillegg kommer eksamensutgifter.

På grunn av coronapandemien er det nå mulig å ta eksamen hjemme. Det skjer mens man er videoovervåket. Les mer på Båtførerregisteret.no

Publisert:

Publisert: 16.05.21 kl. 09:46

Leave a comment

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.